In elk land gelden andere regels m.b.t. verkeer, documenten, voorzieningen, vignetten e.d. Wij adviseren u ruim voor vertrek de website van de ANWB te raadplegen. Vergeet ook niet om nog even aandachtspunten van uw bestemming te bekijken. Zo gaat u goed voorbereid op weg!
Groene kaart
De papieren groene kaart is in veel landen binnen Europa niet meer nodig. In veel landen kan de politie via een centraal registeren nagaan of de auto verzekerd is. Wel is het handig om een digitale versie van de groene kaart op bijvoorbeeld uw telefoon op te slaan. Is uw auto via Zuidlease verzekerd én maakt u gebruik van onze berijdersapp? Dan vindt u de groene kaart in deze app terug. Heeft u toch liever een papieren versie? Dan is het goed om te weten dat deze niet langer groen hoeft te zijn, maar dat deze ook op wit papier geprint mag worden.
Binnen Europa zijn er wel uitzonderingen, in deze landen is een papieren, groene versie nog steeds verplicht. Of geldt een advies om een papieren, groene versie te kunnen laten zien. En dat geldt niet alleen als zo’n land eindbestemming van uw reis is, maar ook in het geval het voor u een doorreisland is. Deze landen zijn: Albanië, Azerbeidzjan, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Israel, Iran, Marokko, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Rusland, Servië, Tunesië, Turkije, de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië (Noord-Macedonië) en Wit-Rusland.
Wilt u weten in welke auto de auto verzekerd is? Check dan de groene kaart, hierop staan de landencodes vermeld. Is een landencode doorgehaald? Dan is de groene kaart in dat land niet geldig.
Wilt u een papieren, groene versie van de groene kaart ontvangen én is uw auto via Zuidlease verzekerd? Stuur dan een mail met uw kenteken naar cst@zuidlease.nl.
Groene kaart voor uw caravan nodig?
Door de invoering van het eigen kenteken voor caravans lijkt het er misschien op, dat de caravan nu ook een eigen zogenaamde groene kaart moeten hebben. Dat is slechts in een beperkt aantal gevallen nodig.
De groene kaart is een bewijs dat een voertuig verzekerd is voor wettelijke aansprakelijkheid. In Nederland staat op de groene kaart meestal de code AF, waarbij de F aangeeft, dat ook een aanhanger verzekerd is. In Spanje, Polen en Duitsland gelden weer afwijkende regels. Daar moet een caravan verplicht een eigen, originele groene kaart hebben, met het kenteken van de caravan. En ook voor Kroatië en Portugal wordt dit geadviseerd. Deze groene kaart moet echter worden afgegeven door de verzekeraar van het trekkende voertuig! Dit moet u zelf tijdig regelen.
Is uw lease-auto bij Zuidlease verzekerd, neem dan tijdig contact met ons op indien u een groene kaart voor de caravan nodig heeft. Stuur een mail naar cst@zuidlease.nl en vermeldt in uw mail de volgende gegevens van de caravan: kenteken, merk en type en chassisnummer.
Hulpverlening
De meeste merken hebben een eigen internationale hulpdienst. Wij adviseren u echter om bij pech in het buitenland ons alarmnummer te bellen. Indien u over een Internationale Reis- en Kredietbrief beschikt bent u voor hulpverlening en eventuele repatriëring ingedekt zonder zelf de kosten voor te schieten.
Ons alarmnummer is 24 uur per dag bereikbaar en de service omvat o.a.: bemiddeling inzake reparatie, afslepen en vervangend vervoer, repatriëring naar Nederland, versturen van onderdelen, vervanging van de chauffeur. Indien de hulpdienst niet is opgenomen in het leasecontract, worden de gemaakte kosten doorbelast aan u of uw werkgever. Het nummer van onze alarmservice is 046 – 457 10 82, vanuit het buitenland +31 – 46 – 457 10 82.
Bij schade als het gevolg van een ongeval valt de gehele hulpverlening inclusief repatriëring onder de verzekeringspolis, bel in dat geval het alarmnummer op uw groene kaart.
Machtigingen in het buitenland
Steeds vaker ondervinden leaserijders problemen in het buitenland met de tenaamstelling van de kenteken- en verzekeringsdocumenten van hun auto van de zaak. Bij controle of aanhouding in het buitenland is het voor de politie niet altijd even duidelijk wie nu de eigenaar is en of de persoon in de auto wel gemachtigd is om deze te berijden. Vaak is een oponthoud dan het gevolg als er telefonisch informatie wordt ingewonnen. Maar ook regelmatig moeten bestuurders mee naar het bureau. Pas nadat de leasemaatschappij een fax heeft gestuurd met een machtiging, kan de bestuurder zijn reis vervolgen.
Om deze problemen te voorkomen kunt u bij ons vooraf een ‘Machtiging buitenland’ opvragen. Dit document voorkomt de geschetste problemen en maakt duidelijk dat u bevoegd bent om in uw lease-auto te rijden. Wij adviseren u dan ook om voor alle mogelijke bestuurders van uw leaseauto een machtiging buitenland aan te vragen.
Download het formulier, wijzig de geel gearceerde velden, mail het ingevulde formulier naar cst@zuidlease.nl en wij sturen het origineel voorzien van een handtekening retour.
Veelgestelde vragen
- Gebruik van de auto
- Reparatie, onderhoud en banden
- Schade & verzekering
- Bekeuring
- Vervangend vervoer
- 24-uurs alarmservice
- Brandstof
- Auto inleveren of overnemen
Gebruik – algemeen
De bestuurder van de lease-auto dient in bezit te zijn van een in Nederland geldig rijbewijs. De verantwoording voor wie in de auto mag rijden ligt te allen tijde bij de contractant. De afspraken die gemaakt zijn tussen u en uw werkgever zijn bindend.
U kunt, voor eigen rekening, een trekhaak of andere accessoires laten monteren, mits deze voldoen aan de wettelijke eisen. Verwijdering hiervan, voor inlevering van de auto, is alleen toegestaan als dit geen beschadiging van de auto tot gevolg heeft. Houdt u er wel rekening mee dat door u zelf aangeschafte accessoires niet zijn meeverzekerd! Ook zijn de kosten van eventuele reparaties aan deze accessoires voor eigen rekening. Dit geldt ook voor alle kosten die gemaakt moeten worden a.g.v. foutief gemonteerde accessoires.
Gebruik – buitenland
Download hier het formulier, wijzig de geel gearceerde velden, mail het ingevulde formulier naar info@zuidlease.nl en wij sturen het origineel voorzien van een handtekening retour. Let op! Vraag voor alle potentiële bestuurders een machtiging aan.
Het afslepen van uw caravan is geregeld op uw caravanverzekering en de aanhangwagen op uw WA-verzekering.
Reparatie & onderhoud
Binnen de garantietermijn dient de auto bij de officiele merkdealer voor onderhoud en reparaties aangeboden te worden. Overleg ooraf met ons team operations indien u na afloop van de garantietermijn naar een andere dealer wilt gaan. Zij zijn bereikbaar op 046-4571081 of via operations@zuidlease.nl
Banden & Winterbanden
Wij verzoeken u om de zomerbanden in maart-april op de auto te laten monteren en de winterbanden in oktober-november. Het bandencentrum kan voor opslag van de banden zorgen die gedemonteerd worden.
Als een of meer banden als gevolg van een inrijschade (spijker, stoeprand) vervangen moet worden, berekenen wij het zogenaamde restprofiel door. Het restprofiel is het aantal millimeters dat nog gereden had kunnen worden met de betreffende band(en). Daarbij houden wij uiteraard rekening met vervanging die normaliter bij 2 mm profieldiepte plaats zou vinden.
Schade & verzekering
Zuidlease, Afdeling Schade
Postbus 762
6130 AT Sittard. U kunt uw schade ook eventueel online melden. Voor vragen inzake schade of reparatie kunt u tijdens kantooruren bellen met ons Team Operations op 046-4571081
Wanneer het een ‘eigen schuld’-schade betreft, wordt er aanspraak gemaakt op uw Eigen Risico. Bij een ‘verhaalschade’ zal Zuidlease proberen de schade te verhalen op de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij(en). Er wordt in dit geval geen aanspraak gemaakt op uw Eigen Risico.
U kunt een nieuw exemplaar aanvragen via e-mail naar schade@zuidlease.nl. Bellen ma natuurlijk ook: 046-4571080. Vermeld uw naam en adres en wij sturen binnen 3 werkdagen een schade-aangifteformulier.
Bekeuringen
Vervangend vervoer
24-uurs alarmservice
Brandstof
Magneetstrip beschadigd? Ook in dit geval geldt: het bedrag tijdelijk voorschieten en uw declaratieformulier invullen. Stuurt u vervolgens de pas, samen met uw declaratieformulier, naar ons retour terug. Vergeet niet een hoekje uit de magneetstrip te knippen! Wij vragen vervolgens een nieuwe pas voor uw aan.
Het declaratieformulier kunt u hier downloaden. Vul het zo volledig mogelijk in en stuur het met de originele bonnen naar ons op. Wij zullen dan binnen 5 werkdagen het bedrag uitbetalen.