
Update VNA 19-10-2023
Op 17 oktober j.l. heeft minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) zoals toegezegd de Tweede Kamer geïnformeerd over de tijdelijke vrijstelling voor rijbewijs C voor elektrische bestelauto’s tot 4.250 kg GVW. Helaas geeft de minister vooralsnog geen oplossing(en). Niet voor de huidige gedoogsituatie voor voertuigen die vóór 1 oktober dit jaar zijn tenaamgesteld (en die stopt per 1 januari 2024) en ook niet voor voertuigen die ná 1 oktober zijn tenaamgesteld.
Wat is er nu wel duidelijk geworden? De tijdelijke constructie was ingesteld om tijd te creëren voor een wettelijke verankering dat deze voertuigen met een B-rijbewijs kon worden bestuurd. Nu is echter gebleken dat het op dit moment, onder de huidige (Europese) regels, helaas niet uitvoerbaar en handhaafbaar is om de tijdelijke constructie te verankeren in permanente wetgeving.
Deze problematiek speelt ook in andere EU-lidstaten. Het ministerie is op dit moment in gesprek met andere landen om te bezien hoe zij omgaan met deze situatie. De minister geeft aan dat het ‘op dit moment te vroeg is om met een oplossing te komen’ en zal naar verwachting begin november met een update komen.
Oorsponkelijk artikel VNA 08-10-2023
De afgelopen dagen was er volop aandacht in de media over het per 1 oktober vervallen, voor nieuwe kentekens, van de tijdelijke vrijstelling voor rijbewijs C voor elektrische bestelauto’s tot 4.250 kg GVW. Door druk vanuit VNA (Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen) en de mobiliteitssector zijn er donderdag vragen gesteld in de Tweede Kamer. Hierop heeft minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat nu toegezegd binnen een week met antwoorden en waar mogelijk oplossingen te komen.
Wat was ook alweer de situatie?
De tijdelijke vrijstelling komt voort uit het welbekende programma Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) en deze zou worden omgezet in definitieve wetgeving. De verwachting was dat dit voor 1 oktober van dit jaar geregeld zou zijn. Dat blijkt nu niet haalbaar en de vrijstellingsregeling voor rijbewijs C zal naar verwachting pas veel later in 2024 in de wet worden opgenomen.
In de huidige overgangsregeling was echter als één van de voorwaarden opgenomen dat het voertuig tenaamgesteld moet zijn vóór 1 oktober. Dit betekent concreet dat voertuigen die na 1 oktober op kenteken komen, niet meer in aanmerking komen voor deze vrijstelling.
Dit geldt dus nu nog steeds en heeft het ministerie ook zo gepubliceerd op de website Vrijstelling rijbewijs-C
Wat betekent het nu concreet?
- Voertuigen voor 1 oktober tenaamgesteld worden vooralsnog gedoogd tot 1 januari 2024
- Voertuigen vanaf 1 oktober tenaamgesteld zouden alsnog moeten worden voorzien van in ieder geval een tachograaf en alleen gereden mogen worden met een C-rijbewijs.
De minister heeft toegezegd dat binnen een week de Kamer bericht ontvangt over de ontstane problematiek en wellicht een oplossing. Wat betreft VNA blijft de vrijstelling van kracht ook na 1 oktober.
Bron: VNA – Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen