Skip to main content

Alles over WLTP

By 10 juni 2020Nieuws

Wat is WLTP?

WLTP staat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Een nieuwe testprocedure om de waardes van personenauto’s en lichte bedrijfswagens te meten. Wat wordt er allemaal gemeten?

  • brandstofverbruik
  • uitstoot van CO2, koolmonoxide (CO), koolwaterstoffen (HC), stikstofoxiden (NOx) en fijnstof
  • actieradius (alleen bij elektrische auto’s)

WLTP is gebaseerd op realistisch rijgedrag onder realistische omstandigheden. Dat levert waardes op die de werkelijkheid zoveel mogelijk benaderen.

Waarom WLTP?

Tot nu toe werden auto’s en bedrijfswagens op basis van de NEDC (New European Driving Cycle) getest. Dit is een testprocedure die in de jaren 70 ontwikkeld is. Er is sinds die tijd echter veel veranderd. Ons rijgedrag bijvoorbeeld, onder invloed van het veel drukkere verkeer. Maar ook de technologie van moderne auto’s heeft impact op de testwaardes. Denk bijvoorbeeld aan vierwielaandrijving, airco, stoelverwarming en andere opties. De kloof tussen testwaardes en werkelijke waardes werd steeds groter. Onrealistische waardes geven een rooskleurig beeld over het verbruik en de uitstoot van een auto. Daarnaast is de bpm op een auto gebaseerd op de CO2-uitstoot van een auto. Het gevolg? Te lage waardes leveren de overheid minder inkomsten op.

Van NEDC naar WLTP

Sinds september 2017 is de WLTP onderdeel van de test- en certificeringsprocedure voor het toelaten van nieuwe modellen op de Europese markt. Alle nieuw verkochte personenauto’s en bedrijfswagens zijn sinds 1 september 2018 verplicht volgens WLTP getest. Dat gold ook voor bestaande modellen. Voor nieuwe auto’s die op voorraad stonden gold een uitzondering. Deze mochten nog tot 1 september 2019 verkocht worden. Tot 1 juli 2020 geldt een overgangsperiode in Nederland. De waardes volgens WLTP worden tijdelijk teruggerekend naar NEDC. Dit wordt NEDC 2.0 genoemd. Tot 1 juli 2020 wordt de bpm op basis van NEDC 2.0 berekend.

Wat is de impact van WLTP?

Hoe hoger de uitstoot van CO2, hoe hoger de bpm. Dáár zit de impact van WLTP. WLTP leidt gemiddeld genomen tot een hogere gemeten uitstoot van CO2. De uitstoot zelf is niet veranderd, wel de waarde die gemeten wordt. Het gevolg? Hogere bpm. De overheid heeft TNO gevraagd om de uitstootdata van WLTP te analyseren. De uitkomst is dat het verschil tussen WLTP en NEDC gemiddeld 15 gram CO2 per kilometer bedraagt. Dat komt overeen met circa 10%.

Wanneer wordt WLTP ingevoerd?

Op 1 juli 2020 gaat de nieuwe tabel voor bpm in. Deze is voortaan gebaseerd op WLTP. In de nieuwe tabel staan lagere tarieven voor bpm. In combinatie met hogere waardes voor CO2 worden auto’s echter toch duurder. De gemiddelde stijging van de aanschafprijs bedraagt 450 euro blijkt uit onderzoek. Maar de bandbreedte tussen verlagingen en verhogingen is groot.

Wat merkt u van WLTP?

Nieuwe auto’s, waarop een bpm-heffing van toepassing is, worden gemiddeld duurder. Daarnaast verhogen sommige opties de CO2-uitstoot van een auto. Dat komt omdat deze opties invloed op de stroomlijning hebben. Of tot een hoger gewicht van de auto leiden. Een hogere CO2-waarde betekent een hoger bpm-bedrag. Voor onze calculatie van de leaseprijs zijn wij afhankelijk van de informatie van de dealer of de importeur.

Hoe voorkomt u de gevolgen van WLTP?

WLTP geldt alleen voor nieuwe auto’s waarvoor bpm betaald moet worden. Dat betekent:

  • Elektrische auto’s zijn vrijgesteld van bpm omdat deze geen CO2 uitstoten. Bij het leasen van een 100% elektrische auto krijgt u niet met WLTP te maken.
  • Reeds rijdende auto’s hebben geen last van WLTP. Daarnaast bent u met het leasen van een occasion een stuk flexibeler door de de korte(re) looptijd. Bovendien is de auto direct beschikbaar. Interesse in het leasen van een occasion? Check ons actuele aanbod.